Sunday 5 June 2011

Maharaja Lawak... Yang Hambar...

Last Friday, as usual, I spent my night watching Maharaja Lawak yang kali ini diadakan di Penang International Sports Arena (PISA)... Dengan penuh high expectation, me and my wife was sitting in front of the TV and watched every performance... Started with Jozan and ended by Sepah... I can simply conclude that it was very boring, not even make me laugh and I think most of the so called "Maharaja Lawak" potential candidates were went to Penang with unprepared performance.

I start to think what was the main reason that night performance hambar giller... Apa dier???

1) Salah satu sebab yang aku rasa ialah kesilapan Astro jugak sebab diorang pergi buat dekat tempat open giller yang memang susah bagi stand up comedian nak bagi semua orang gelak... Dengan suasana yang agak terbuka macam tu, wujud bunyi bising dan bergema menyebabkan audience dan performer tu sendiri tak focus nak buat lawak...

2) Pergi buat dekat tempat jauh-jauh buat aper... Pergi sampai Penang... Dah confirm amik masa satu hari nak ke sana, nak check in lagi... Nak pikir idea nak buat lawak lagi... Komitment kerja kat KL lagi... Bila masa diorang nak fokus... Last sekali, produce lawak takde kualiti... Salah siapa kalau dah semua tak lawak malam tu... Cuba kaji... Sebelum ini kita boleh pecah perut gelak kenapa malam tu macam hampas semua orang...

3) Bila buat tempat open...Semua bercakap kuat nak bagi satu stadium dengar... Intonasi suara dah tak control... Punch line tak jadilah... 

4) Bila pergi jauh, kita kena fikir yang kita beri masa one week for them to think what kind of lawak they are going to perform next... + letih lagi sebab kena travel... + masalah lain, nak bawak family, nak bawak props dan sebagainya... Aduhai... Kalau aku jadi peserta pun pening jgak....

5) Aku rasa Astro tak perlu nak cari duit dengan buat Tour macam ni... Hambarlah...

Ini sekadar pendapat aku... Diorang kena buat di tempat yang jauh lebih tertutup... Barulah kemeriahannya dapat dirasai... Barulah lawak jelas didengari...

* Ni group kesukaan aku... Diorang pun hambar tahi... Apapun, kalau korang nak layan, layanlah... Si Yus ni terjerit-jerit jer... Sakit telinga aku... Sakit hati aku... Huhh!!!


* Ni jelah pun yang boleh tahan... Itupun mampu buat aku tersenyum jer...

1 comment: