Tuesday, 7 August 2012

Rahmat Ramadhan (Day 5)

Puasa Ke-Lima: 25 Julai 2012 (Rabu)

Hari ini aku bangun awal untuk bersahur macam biasa. Tapi, setakat minum milo panas bancuhan isteri tersayang... Suhailah Ismail... Dia nak masak, tapi aku kata aku kenyang lagi mengenangkan masakan sambal sotong Mak masa berbuka tadi... Selepas sahur, aku terus tak tidur... Berjaga menunggu waktu Subuh tiba... Entah kenapa hari ini tergerak hati aku nak Azan Subuh di surau... Selepas Azan aku kumandangkan, solat berjemaah aku dirikan bersama beberapa orang jiran-jiran yang turut ada kesedaran mengimarahkan surau... Hari tu memang bukan seperti biasanya... Biasanya aku mengantuk dan terasa hendak tidur semula selepas solat... Namun, seakan-akan baru bangun tidur yang panjang mata aku terbuka luas, celik seolah-olah ada bebanan masalah yang besar sedang aku fikirkan... Ah!!! Buangkan sahaja perasaan itu jauh-jauh... Mungkin kerana terlalu memikirkan masalah syarikat yang membelenggu jiwa dan perasaan aku... Balik dari Subuh, aku terus menuju ke rumah... Dan terus ke bilik air untuk menyiapkan diri ke pejabat... Selesai sahaja mandi, aku agak terkejut apabila terdengar suara kecoh di luar rumah... Ke jengah melalui jendela apakah yang sebenarnya berlaku di luar sana... Kelihatan jiran aku sedang menjerit-menjerit memanggil nama aku... "Along!!! Turun sekarang... Cepat..."

Apahal pulak nie... Aku ada cari pasal dengan orang kerr...??? Setelah turun, barulah aku tahu akan keadaan sebenar... Jiran aku menceritakan ada lebih kurang 8 orang lelaki cuba memecah masuk rumah aku ketika aku sedang mandi sebentar tadi... 8 orang... Pergh!!! Biar betul... Rupanya, kejadian tersebut tidak hanya disaksikan oleh jiran aku tu sahaja... Turut disaksikan oleh beberapa orang jiran yang lain yang sedang sibuk bersiap nak pergi kerja... Maklumlah dah jam 6.15pagi... Beberapa orang Cina yang sedang berjogging di situ turut berkongsi cerita apa yang telah mereka saksikan... Seorang daripada mereka menegur salah seorang daripada 8 orang lelaki tersebut dan katanya mereka adalah kengkawan aku... Seorang jiran lagi yang menegur mereka turut memberitahu yang mereka datang ke rumah aku untuk tarik kereta... Kejadahnya... Bila masa aku tak bayar kete aku ni??? Kete aku ni Company yang bayar... Takder kena mengena pun... Mujurlah, apabila melihat situasi 3 orang lelaki melompat masuk ke dalam rumah... Makcik jiran aku menjerit meminta pertolongan... Disebabkan jeritan Makcik tulah, agaknya kelapan-lapan lelaki tersebut takut cubaan rompakan yang mereka lakukan telahpun disedari... Alhamdulillah... Allah masih sayangkan keluarga aku dan menyelamatkan keluarga aku daripada kejahatan dan kezaliman manusia... Syukur padaMu Ya Rabb... Mungkin inilah yang dinamakan Rahmat Ramadhan... Yang berlegar di fikiran aku ialah sekiranya mereka dapat masuk... Mampukah aku hadap kelapan-lapan lelaki tersebut??? Bagaimanakah keselamatan isteri dan anak-anak aku yang masih kecil... ??? Apakah tahap keselamatan di kediaman aku??? Segalanya berlegar di fikiran pada saat itu... 

Panggilan Polis telah dibuat jam 6.15 pagi... Nama dan alamat telahpun aku nyatakan... Aku menantikan kehadiran anggota bertugas... Namun, amat menyedihkan, setelah panggilan dibuat jam 6.15pagi, hingga jam 10.30pagi masih tidak ada anggota yang bertugas hadir bagi mengambil laporan kejadian... Sedih... Risau... Bayangkan sekiranya apa-apa terjadi pada aku dan keluarga sebentar tadi, bagaimanakah respon mereka??? Isteri dan anak-anak telah aku arahkan balik ke rumah mak mertua aku segera selepas kejadian tersebut... Terkial-kiallah aku bersiap ke Balai jam 10.30pagi setelah hampir 4 jam menunggu... Apa lagi yang boleh dibuat selain daripada buat laporan sahajalah... Sarjan bertugas pun takder di pejabat... Bila aku tanya kenapa takder anggota yang datang... Diorang kata tak cukup kakitangan... Best giller alasan yang diberikan... Dalam hati aku, aku hanya mampu beristighfar dan bersabar... Aku minta jasa baik mereka memulakan rondaan ke kawasan rumah aku setiap malam... Maklumlah, kawasan tersebut agak sunyi dan terpencil sedikit biarpun Balai Polis hanyalah 500 meter jaraknya... Apapun, syukur padaMu Ya Allah... Kau lindungi aku dan keluarga...

Lepas habis buat repot, nak masuk ofis pun dah takder mood dah... Terus beriktikaf kat surau depan rumah... Baca Quran... Doa mohon terus berada di dalam perlindungan... Lepas Zohor, aku balik ke Bangi... Ada member-member ajak berbuka di Bangi Golf Resort... So, nak berbuka pun dah takder selera... Tapi, nak buat macamaner... Bayar dah bayar... Telan masuk ajelah... Jangan membazir sudah... Lepas berbuka... Aku terus balik ke Cheras... Isteri dan anak-anak aku arahkan tidur di Kajang... Takut-takut 8 orang tu nak repeat pagi ni pening aku nanti... Malam tu aku tidur di rumah bersama-sama dua orang imam Kemboja dan lebih kurang jam 12.30malam... Mama dan Abah datang ziarah bertanyakan khabar... Menceritakan apa yang terjadi... Terpancar kerisauan di wajah mereka... Maklumlah, keselamatan keluarga merupakan perkara yang amat mereka titik beratkan... Apapun, aku bertuah ada keluarga yang menyokong aku di saat gundah dan susah... Dalam jam 1.30pagi, barulah mereka berangkat pulang ke Bangi... Tinggallah aku berkawal melihat keadaan sekeliling rumah hingga ke pagi... Waktu sahur telahpun tiba, memandangkan tinggal bersama-sama dua orang imam Kemboja, aku ajak diorang bersahur di kedai mamak ajelah... Aku nak makan pun tak selera... Belasah mee goreng ajer... Balik ke rumah, pergi ke surau... Tunaikan solat Subuh... Lepas tu, mata terasa mengantuk sangat... Tak cerita banyak... Lelaplah kejap....


6 comments:

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  2. Ok, here it is: in my opіnion one of the MOST IMPORTANT benefits of having a home treadmill
    is :CONVENIENCE, CONVENIENCE, CONѴENIENCE. Even mօrе important, dieting is not
    encouraɡed when pregnant. Modeгn resеarch studies have pгoνed that this basic body element should be
    prodսceɗ by the sүstem regularly.

    Look at my weblߋg: Old School New Body

    ReplyDelete
  3. Pretty great post. I simply stumbled upon your weblog and wanted to say that
    I've really enjoyed surfing around your blog posts. After all I'll
    be subscribing to your rss feed and I'm hoping you write
    again very soon!

    Also visit my web site :: graphic designer

    ReplyDelete
  4. Оur advanced Cataract, Retina Clinic and Glaucoma Clinic arе equipped with the mօst
    ѕoрhisticated diagnostic & surgіcal technology.
    Even if you are killed while mind controlled, if you accept
    a combat reѕ, use a Soulstone or Ankh, you will resurrect still
    mind controlleɗ. In the ѕame way as аny other muѕcle system, eyе muscles too can be retrain and strengthеn to enable cҺangeѕ in the eyes lens shape to altеr their point of focus to.


    Visit my page restore my vision pdf

    ReplyDelete
  5. But they were still considered to be valuable long range strike aircraft
    and a key part of a nations' nuclear deterrent. Passive abilities
    include Gravity Boost, Power Shield, and Chrono Stasis.
    But it proves that this game is meant to be played in the company of other fanbo.


    Check out my page: geometry dash hack ()

    ReplyDelete
  6. Touche. Outstanding arguments. Keep up the good effort.



    my web page ... csr racing cheats

    ReplyDelete