Sunday 26 February 2012

Kalau Benci Seseorang Pun Tak Perlulah Sampai Begini Sekali...

Seawal pagi aku masuk ofis dan memulakan kerja, terbaca aku akan akhbar berkenaan seorang pemimpin Parti Keadilan Rakyat (PKR) ditangkap khalwat... Dari semalam lagi aku dengar berita ni masa menonton TV di rumah... Reaksi aku mudah... Pemimpin PKR juga manusia biasa yang tidak lari daripada dosa... Kita manusia ni penuh dengan lalai, mudah ikutkan nafsu dan senang sekali terikut pujukan dan bisikan syaitan... Cuma sebagai pemimpin masyarakat tak manislah bila ditangkap khalwat... Aku berteka-teki siapakah gerangannya pemimpin PKR tersebut... Adik ipar aku bagitahu pemimpin tersebut yang berceramah sambil melabelkan Mufti Negeri Perak Darul Ridzuan, Tan Sri Harussani dengan gelaran Haramsani... So, aku pun bukak youtube nak menonton klip video tue dan ternyata ustad yang berada di dalam ceramah itu merupakan ustad PAS... Bukan ustad PKR dan bukanlah ustad yang ditangkap khalwat semalam... Dalam paper dah keluar muka depan rupanya ustad Badrul Amin... Astaghfirullah... Khusyu' aku dengar alunan zikir munajat dia dalam kereta seminggu sekali bersama anak-anak aku... Rupanya, dia yang kena tangkap khalwat... Apapun, bukan soal khalwat tu yang aku nak pertikaikan di sini... Aku pun bukan saksi kejadian dan aku takut sangat kalau-kalau menuduh orang berzina sedangkan kita tidak tahu hujung pangkalnya...

Yang aku nak sentuh ialah betapa terkejutnya aku melihat video ceramah ustad PAS tersebut... Klip pendek nie dah lama rupanya, cuma aku je baru tengok... Klip ini menunjukkan betapa inteleknya ustad ni dalam berhujah... Betapa hikmahnya ustad ni dalam berdakwah... Politik dari sudut definisinya ialah menguruskan dan mentadbir kepelbagaian yang wujud di dalam masyarakat manusia... Politik juga hakikatnya satu daripada cabang dakwah yang memerlukan hikmah dan perlu beretika... Namun, apabila melihat dan mendengar ceramah ini, terlihat sudah akan keperibadian seseorang tersebut... Tuduhan yang pertama ialah duit pelacur, judi, arak, babi dan apa juga yang haram ada di dalam urustadbir kerajaan negeri Perak... Kakitangan kerajaan dilabelkan sebagai pemakan duit haram... Mungkin perkara tu benar... Tapi, bila ustad ni terang-terang menyatakan Mufti tak buat apa-apa aku rasa itu satu tuduhan yang melulu dan tidak berasas... Ustad ni terus menggasak dengan melabelkan Mufti makan duit pelacur, mufti makan duit arak, mufti makan duit judi, mufti makan duit babi, mufti makan duit haram... Sebab tu Harussani patut diler Haramsani... Astaghfirullah... Siapalah kita hendak mengharamkan sesama manusia... Siapakah kita nak menilai dosa dan pahala manusia??? Aku amat tersinggung dengan ustad ni punya statement... Sungguh tidak beradab... Ingatlah, berpolitik jangan sampai menambah dosa, menabur fitnah dan mencerca sesama ummah... Bukan adab berpolitik Islam namanya... Kepada semua, nilailah sendiri... Kepada ustad tu, ayat akhir aku... "Kalau benci seseorang pun, tak perlulah sampai begini sekali..."


3 comments:

  1. TU LER PSL BROO..OSTAD SONGSANG NI SKE2 KASI GELARAN IMAM MAHADI KAT SI PELIWAT. SBG UPAH, DPT LER ROMEN BINI ORG. ANUWAR KN PEGANG KUNCI SYURGA! KEHKEHKEHKEH

    ReplyDelete
  2. Aku pun tak tau siapa ustad ni tapi kalau beginilah cara berdakwah... Memang tak rasional...

    ReplyDelete