Sunday 11 September 2011

Balik Kampung... Raya Sakan... Sembelih Ayam, Buat Kari...

Haa... Saja nak share story aku raya ke-3 pagi-pagi sebelum sessi bermaaf-maafan dan bersantai di Pantai Merdeka, kat kampung aku ayah aku ada bela lebih kurang 20 ekor ayam gajah... Memandangkan raya, ianya adalah masa yang terbaik untuk disembelih ayam-ayam tue dan digunakan untuk membuat rendang ataupun kari... Maklumlah, Penang mari maa... Kena kuat makan kari... So, aku pun tolonglah ayah aku sembelih ayam gajah pagi tue... 

Firman Allah subhanahu wata‘ala:


Maksudnya:
“Maka makanlah dari (sembelihan binatang-binatang halal) yang disebut nama Allah ketika menyembelihnya, jika betul kamu beriman kepada ayat-ayatNya.”

(Surah Al-An‘am, 6:118)
Sabda Rasulullah sallallahu ‘alayhi wasallam yang bermaksud:
“Sesungguhnya Allah mewajibkan untuk berbuat baik terhadap sesuatu. Oleh kerana itu, jika kamu membunuh, perbaikkanlah cara membunuhnya, apabila kamu menyembelih maka perelokkanlah cara penyembelihannya serta tajamkanlah pisaunya dan mudahkanlah penyembelihannya itu.”
(Riwayat Muslim)

Yang aku nak share ngan korang, atleast aku dapat practice cara nak sembelih ayam mengikut kaedah Islam... 
  • Membaca basmalah.
  • Menghadap binatang tersebut ke arah qiblat.
  • Membaca salawat ke atas Nabi.
  • Memutuskan dua urat dari kiri dan kanan supaya cepat mati.
  • Menggunakan pisau yang tajam.
  • Binatang itu dibaringkan di atas rusuk kiri.
  • Melakukan penyembelihan dengan segera.
Doa dia aku tak hafal sangat, yang hafal ayah aku... Apapun, pengalaman baik macam ini aku rasa patut aku kongsikan bersama kengkawan... Moga kita kekalkan hidup berpandukan syariat Islam...





2 comments:

  1. salam encik afif farhi
    wahhh tak pernah pula sy dengar ayam gajah haha
    sepanjang syawal beraya suasana kampung
    terasa sedikit cemburu ;p

    ReplyDelete
  2. Adalah... Spesies ayam gajah... nanti saya tunjukkan gambarnya... Hehehe... Memang besar tapi daging dia kenyal sket... Hehehe....

    ReplyDelete