Wednesday 1 August 2012

Rahmat Ramadhan (Day 4)

Puasa Ke-Empat: 24 Julai 2012 (Selasa)

Hari ini aku sahur di kedai mamak bawak dua orang imam tu bersahur sekali... Maklumlah, orang Kembojakan banyak yang susah... Atleast bila sedekah makanan pada orang-orang yang memerlukan tu rasa bahagia sangat... Lepas sahur, hari ini aku sambung ngaji Juz 4... Alhamdulillah... Allah bagi kesempatan untuk aku baca Quran... Pagi ini aku ada meeting dengan lawyer... Lepas tu masuk ofis jap belah petang dan balik berbuka di Kajang... Angah, Bang Ngah, Along, Syawal semua ada... Malamnya pulak, as usual balik berterawikh di Cheras... Lepas habis terawikh aku pun takder apa-apa plan... So, terus ajak kedua-dua Imam Kemboja tu keluar pergi moreh di Cerana Seafood... Orang Kemboja kan suka jgak makan TomYam... So, aku pun bawaklah diorang makan TomYam... Ikan Siakap masak steam dan kailan ikan masin... Seronok aku tengok diorang makan... Betul-betul macam lepas geram... Rindu sangat agaknya nak makan sedap... 

Sambil makan, aku pun bersembang dengan diorang... Diorang pun share kesusahan hidup di Kemboja... Nak makan daging pun setahun sekali dua jer... Itupun bila tiba musim raya Haji... Banyak rupanya daging-daging korban haji di sedekahkan oleh orang-orang yang bermurah hati di Malaysia ni ke sana... Tahun ni aku berazam kalau dapat kumpul kengkawan dalam 6 ke 7 orang, boleh lah buat korban setiap orang satu panggu untuk dihantar seekor ke sana... Kadang-kadang kita orang Melayu Islam Malaysia ni tenggelam akibat kesenangan... Sedangkan ramai lagi sahabat seMuslim kita di sana yang amat memerlukan...

Seorang imam tu namanya Solihin, umur baru 20 tahun dah hafal 30 juzu'... Dah datang belajar ke sini dah tiga tahun dah... Tak silap aku di Padang Balang, Sentul rasanya... Alhamdulillah... Baca pun bertartil, sedap didengar dan susah untuk dia silap atau terlupa... Masa datang umur baru 17 tahun... Datang dari jauh, berharap ehsan penduduk di Malaysia semata-mata nak belajar jadi hafiz... Hidup serba kekurangan... Seorang imam lagi, namanya Yusof... Umur baru 17 tahun... Dah dua tahun belajar hafiz di Yala... Baru hafal 7 juzu'... Perjalanan masih jauh... Namun aku amat mengagumi kedua-dua imam ini... Betapa survivenya diorang di negara orang... Mencara pendapatan melalui Al-Quran... Meninggalkan ibu dan ayah, adik beradik semata-mata nak berjuang di jalan Allah... Terkadang aku cemburu dengan apa yang mereka ada... Biarpun tidak berharta, tidak berkereta mahupun berkerjaya... Tetapi hidup penuh beragama... Quran sentiasa di dada... Ibadah sentiasa terjaga...

Aku muhasabah diri aku di puasa yang ke-empat ini... Di mana letaknya nilai aku nanti? Di sisi Allah adakah mulia tempat aku??? Di dunia berumah besar, berkereta mewah, berbelanja tanpa ada rasa serba salah... Namun diakhirat adakah aku di jannah??? Adakah darjat ku lebih tinggi daripada mereka yang mengalami keperitan hidup di atas dunia??? Adakah mampu aku kecapi nikmat yang jauh lebih baik berbanding nikmat yang aku perolehi di dunia...??? Sedangkan ibadah aku longgar, amalan ku kurang, baca Quran pun jarang, cara hidup Islam pun bermusim diamalkan... Aku takut Ya Allah... Aku takut... Namun aku yakin Kau selalu ada di sana... Mendengar rintihan setiap hamba... Dengarilah rintihan hati kecil ku Ya Allah... 

Melihat wajah kedua-dua imam itu cukup tenang... Lepas Subuh kebiasaannya terus Quran mereka pegang... Ayat-ayat Allah seakan-akan menjadi peneman mereka di setiap saat kesunyian, kesepian dan kesusahan... Keajaiban tawakkal mereka amat mengagumkan... Mungkin untuk aku merasai apa yang mereka rasai berkawan dengan Al-Quran sudah agak terlewat... Namun, biarlah terlewat asalkan jangan terus tak buat... Atau, mungkin akan ku didik anak-anak ku mengenal kitab Allah ini lebih awal, lebih sirius dan akhirnya impian untuk melihat anak-anak jadi hafiz akan tercapai... Aku tak tahu nasib aku di sana... Dan kerana aku tidak tahu nasib aku di sanalah... Maka aku harus BERUBAH...

No comments:

Post a Comment