Wednesday 1 August 2012

Rahmat Ramadhan (Day 3)

 
Puasa Ketiga (3): 23 Julai 2012 (Isnin)

Sahur pagi ini aku dan isteri makan kat rumah ajer… Lauk simple jer… Kari ayam aku beli dari kedai mamak, pastu lauk berbuka di rumah Mama semalam, telur itik masak lemak… Hari ni aku tak ke pejabat… Duduk di rumah aja… Cuti… Wife aku pergi kerja laa… Dikesempatan ini aku dapat habiskan juz 2 dan 3… Oklah… Target aku paling tidak kena khatam sekali bulan Ramadhan ni… Tahun lepas puasa ke-23 aku dah khatam… Tahun ni macam slow sikit… Mood nak membaca Quran tu tak datang lagi kot… Or maybe sebab baru baik batuk, jadi nak membaca bertartil dan bersungguh tu macam tak berapa nak selesa anak tekak nie… InsyaAllah… Aku berazam nak habiskan juga baca 30 Juzu’ bulan Ramadhan ni…

Hari ini aku banyak melepak ngan imam-imam Kemboja di surau… Sambil mereka menghafal, aku membaca Quran… Lepas Asar aku pun bergerak ke Kajang sebab hari ini perancangannya nak berbuka dengan Mak dan Ayah pulak… Ada dapat jemputan berbuka dari seorang sahabat di Shah Alam… Tapi, priority harus aku berikan untuk keluarga terlebih dahulu… So, sampai di Kajang takkan tak bawak apa-apa kot… Aku pun pergilah ke Bazaar Ramaadhan di Kajang Prima… Ternyata jauh lebih meriah daripada di Bangi… Cuma, sesampai ker aku kat sana, terkejut beruk aku tengok harga ayam golek seekor RM 25 hinggit… Mak aiii… Seekor ayam baru RM 12 – RM 14… Ni dah caj 2 kali ganda dah ni… Dahl ah aku tengok ayam tu halus jer… Macam mana boleh jual RM 25… Takkan tak ada pemantauan langsung agar ada kawalan harga… Pelik… Memang pelik… Lebih mengejutkan lagi, ada peniaga yang jual Roti John kukus… Biasa korang beli roti John berapa??? Tak RM 3.00, RM 3.50 atau paling kuat RM 4.00… Hanya sebab Roti John tu berkukus dan mungkin sebab nama dia pun John, nama orang putih la katakan, boleh diorang jual ngan harga RM 5.00… Perghhh… Tak masuk akal… Dan paling tak tahan… Boleh pulak ada orang pergi beli… Kata Malaysia ni ekonomi tak berapa sedap… Tapi, tengok orang Malaysia berbelanja macam tak kisah aje pun… Cuma pengajaran yang aku dapat, apalah nilai RM 10 bila di bawa ke Bazaar Ramadhan…

Air:
Air Tebu (RM 4)
Air Katira (RM 3)
Air Perisa (RM 2)

Makanan:
Murtabak (RM 2.00 – RM 3.00)
Roti John (RM 3.50 – RM 4.00)
Kepak Ayam ( RM 1.40 – RM 1.70 seketul… Kepak jer pun… Orang jual pun nak berkepak jugak… Jual mahal sangat dah nie…)

Kuih:
Tepung Pelita ( 5 RM 2)
Tako ( 5 RM 2)
Lain-lain kuih ( 5 RM 2)

Lauk pauk tak payah belilah sebab memang mahal pun
Ikan keli (RM 2.50 kejadahnya)
Ayam (RM 3.00 ke atas)
Telur Itik masak lemak ( Sebiji RM 2)

Nasi Tomato ( RM 6.50 – RM 7.50)
Beriani ( RM 7 – RM 8)

Macam dah tak ada value jer duit RM 10 nie… Menyakitkan hati jer beli… Tapi sebab dah Ramadhan… Nak taknak teringat anak kat rumah teringin Murtabak, beli murtabak… Bini teringin satay, beli satay… Ya Allah… Macamaner dengan orang yang pendapatan less than RM 800 sebulan… Moga Kau limpahkan rezeki buat mereka Ramadhan nie… Apapun, aku bab makan ni biarlah semua makan puas hati… Bab makan aku tak berkira… Cuma nak elakkan pembaziran jelah azam aku tahun ni… Kalau korang tak percaya harga yang aku tulis kat atas... Survey sendiri yer...

Lepas buka, as usual, balik ke Cheras... Jadi bilal terawikh... Semoga aku tak tinggal terawikh tahun ni... InsyaAllah...

1 comment:

  1. salam...slmt kluar dr kepompong... tu la realiti harga2 barangan siap masak di Malaysia yg aman makmur la ni...

    ReplyDelete