Wednesday 1 August 2012

Rahmat Ramadhan (Day 2)

 
Puasa Kedua (2): 22 Julai 2012 (Ahad)
Hari ni first time bersahur di rumah Mama dan Abah di Bangi. Menu sahur memang kegemaran aku. Nasi goreng sardin beserta telur mata kerbau… Pergh!!! Tak dapat aku tahan rasa enak masakan dari air tangan seorang insan yang bernama Ibu… Apalagi, memang selera sahur aku padi tue… Lepas sahur tu, aku sembahyang Subuh dan aktiviti apa paling best kalau pagi Ahad ni… TIDUR ler… So, sambung tidur balik… Dalam jam 9.30 tu aku bangun dan hari ni baru aku mula nak membaca Al-Quran… Mula dengan Juz 1… Tengahari tu, aku melepak di rumah aja sambil tengok TV dan spend masa ngan anak isteri hingga ke petang… Cuma yang menariknya hari ni, first day aku pergi ke bazaar Ramadhan di Seksyen 4, Bandar Baru Bangi… Pergi pun dah pukul 6.30ptg… Mungkin sebab terlewat, tu yang banyak makanan dah habis… Lagipun, aku rasa banyak gerai yang juadahnya tak semenggah langsung… Mungkin sebab awal lagi kot… Yang tertarik untuk aku beli tak lain tak bukan ialah air tebu, tepung pelita, roti john dan putu mayam… Malam ni yang berbuka di Bangi hanyalah aku, Suhailah, Nana, Fazrul, Ija dan Anis…  Mama dan Abah berbuka di surau… Lepas berbuka, aku pulang untuk berterawikh di Cheras…

Cuma masa on the way balik dari Bangi ke Cheras… Tengah bawak kereta, aku ternampak ada bangkai kucing kena gilis… Dan tak ada saper pun nak uruskan bangkai tu sampai dah hancur kena lenyek… Terdetik di hati aku, sebagai orang yang ada iman seharusnya akan ada mana-mana individu yang turut membersihkan bangkai tersebut… Teringat aku salah satu daripada 70 cabang iman ialah mengalihkan halangan di jalanan… Halangan ini bukan hanya bermakna kayu ataupun duri… Halangan juga bermaksud apa jua perkara atau objek yang kita temui menghalang ataupun ada di atas jalanan perlulah dialihkan atau dibersihkan… Inikan pula bangkai binatang… Seharusnya kita juga perlu menguruskan bangkai binatang tersebut… Ini bukan hanya mencerminkan keimanan… Bahkan, prinsip keprihatinan dan kemanusiaan itulah jelas terpampang sekiranya ada pihak berhenti menguruskan bangkai tersebut… Ini tidak, rata-rata dari kita mesti mengharapkan mak cik atau pak cik cleaner DBKL yang ada di sekitar kawasan tersebut untuk bersihkan… Tetiba aku teringat sebuah video seorang mak cik kena ragut di Penang lepas tu terjatuh dan lebih 5 orang yang lalu lalang boleh tengok sahaja makcik tu terbaring di atas jalan… Tidak dinafikan majoriti mereka yang lalu lalang tersebut berbangsa Cina… Mereka mungkin tiada iman… Setidak-tidaknya di manakah nilai KEMANUSIAan??? Dan apakah IMAN kita berada di tahap yang unggul sedangkan melihat bangkai dan halangan di jalanan kita hanya masih membiarkan tanpa menghulurkan bantuan??? Tepuk dada tanyalah iman…


No comments:

Post a Comment