Monday 8 August 2011

Soalan-soalan Yang Perlu Ditanya Sepanjang Ramadhan...

Sedang bermuhasabah diri...


Berikut adalah soalan-soalan yang perlu diajukan pada diri aku sempena Ramadhan:

Afif: Woi, semalam kau baca tak niat puasa?
Aku: Baca... Mana boleh tak baca... Kalau tak baca pun aku dah niat puasa sebulan bulan Ramadhan ni... Yang penting niat kita...

Afif: Ha, semalam ko pergi terawikh tak?
Aku: Ehh!!! Ko nie... Mestilah pergi... Tapi aku buat 8 jerk... Nak buat 20 macam tak larat... Maklumlah muatan berat... 

Afif: Ada bertadarus lepas terawikh?
Aku: Alhamdulillah... Ada... Baru sampai Juzuk 10 hari ini... Tapi aku lebih suka baca Quran lepas Subuh... Baca bersama mak aku sekali... Nikmatnya lain sangat...

Afif: Selain tu, ada bangun sembahyang malam (Qiamullail)?
Aku: Ada... Tapi baru 2 kali dalam 9 hari ni... Yang lain, sedar2 ajer dah sahur... Huhuhu... InsyaAllah, akan saya cuba pertingkatkan amalan berqiamullail ini... 

Afif: Sembahyang waktu jaga tak?
Aku: Jaga... Cuma terkadang-kadang tu biasalah terlewat jgak sebab:
Subuh: Kadang-kadang lepas sahur baring2 kejap terus terlelap... Sedar2 dah 6.30pg... Jadi bersubuh 6.30pglah aku...
Zuhur: kalau ada meeting ker, discussion ker... Terlewatlah sikit...
Asar: Dalam kereta on the way balik rumah petang2kan sesak, terlewatlah sembahyang Asar sikit... Sikit jerk...
Maghrib: Dah melantak tak hingat... Badan dah berat... Mulalah sembahyang Maghrib pun jam 8 lebih... Ishishish...
Isya': yang ni takder lewat lagi sebab hingga ke hari ke-9 tak miss terawikh... Isya' pun banyak yang ON TIME...
Aku: Apapun, InsyaAllah aku cuba ubahlah... Bulan Ramadhan inikan bulan perubahan dan bulan latihan untuk kita semua jadi... Jadi yang bertanya tu pun jangan lupa yer...
Afif: InsyaAllah... Bersama-samalah kita berubah... Sebelum diubah... Hehehe... Jom pakat sokong Barisan Nasional...
Aku: Woi, puasa-puasa pun nak politik ker... Cukup2lah tue... Ingat Allah bebanyak...


No comments:

Post a Comment